lördag 30 januari 2010

457 Var är den Vän som överallt jag söker




1. Var är den Vän som överallt jag söker?
När dagen gryr, min längtan blott sej öker.
När dagen flyr, jag än ej honom finner,
fast hjärta brinner.

2.Jag ser hans spår varhelst en kraft sej röjer
en blomma doftar och ett ax sej böjer.
Ja, i den suck jag drar, den luft jag andas
hans kärlek blandas.

3. Jag hör hans röst där sommarvinden susar,
där lunden sjunger och där floden brusasr;
jag hör den ljuvast i mitt hjärta tala
och mej hugsvala.

4. Likväl ett töcken mej från honom stänger:
min bön, men ej min blick till honom tränger.
O, om jag kunde nå dithän med båda
och honom skåda!

5. Ack, när så mycket skönt i varje åder
av skapelsen och livet sej förråder,
hur skön då måste själva källan vara,
den evigt klara!


Text: Johan Olof Wallin 1818 (39 år), ngt bearb.
Musik: Från Malung

3 kommentarer:

Hans Lundgren sa...

Hej! Varifrån kommer uppgiften att Alice Tegnér tonsatt Wallins text?
Bästa hälsningar,
Hans

Andreas Holmberg sa...

Hej och tack för frågan! Jo, den uppgiften (liksom noterna) kommer från Svenska Missionsförbundets sångbok Sånger och Psalmer (1951), där det anges att Alice Tegnér komponerade sin melodi 1921. I uppföljaren Psalmer och Sånger (1986) försvann hennes melodi, som jag dock tycker mycket om och publicerar här trots att det väl egentligen är två år kvar tills hennes verk blir "fria". Hoppas släkten uppskattar att hennes psalmmelodi lever vidare.

Sebastian Notini sa...

Hur får jag tag på partitur (helst fyrstämmigt) till denna psalm? Tack, Sebatian